ГОЛОВНА  *   НАМ ПИШУТЬ  *   ГАЛЕРЕЯ  *  ГУМОР  *  КОНТАКТИ


ІСТОРІЯ НАШОГО КРАЮ

ЧИГИРИНЩИНА

ОЛЕКСАНДРІВЩИНА

ЦВІТНА ТА ОКРУГА

ІСТОРІЯ ЦВІТНИ

ВЕРСІЇ ЗАСНУВАННЯ ЦВІТНА ДО 1917 Р.

З 1917 ДО КІНЦЯ ВІЙНИ

ГОЛОДОМОР

ВІД ВІЙНИ ДО 1991 Р.

РОКИ НЕЗАЛЕЖНОСТІ

СЬОГОДЕННЯ

РЕМЕСЛА

ГОНЧАРСТВО

ТКАЦТВО

ЧУМАЦТВО

ТВОРЧІСТЬ

НАУКОВА

МИСТЕЦЬКА

ЛІТЕРАТУРНА

ЦВІТНЯНСЬКІ

А-Г, Д-К, Л-Н, П-С, Т-Ч

ПОРТРЕТНА ГАЛЕРЕЯ

ДО  ЦВІТНИ  НЕ  МОЖЕ  БУТИ  БАЙДУЖИХ

ПОСИЛАННЯ,

КОРИСНІ ТА ЦІКАВІ

Цвітна в Вікіпедії

Погода в Цвітні

Мапа села

Історія формування Кіровоградської області

Олександрівський районний музей

Корисна і цікава література і тексти

ЦВІТНА в Фейсбуці

Цвітна в Однокласники

***

Ваші об'яви та реклама

 

 

 

 


*** ТВОРЧІСТЬ ***

*  НАУКОВА  *  ЛІТЕРАТУРНА  *  ПІСЕННА *

*  МУЗИЧНА  *  ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО  *


Твори Михайла Гонопольського

 


Кілька слів від автора

Я сам людина не сільська, в мене з Цвітни мій батько та моя бабуся, мамина мати.

Тому писати про Цвітну, і взагалі на сільські теми, матеріалу обмаль. Та й звідки йому взятися, коли села в моєму житті всього й було, що раз-два на рік відвідували наших родичок, бабусиних двоюрідних сестер. Тому якщо пишу - то на теми "загальні".

Хоча нещодавно таки народився один невеличкий допис саме про Цвітну, для групи ЦВІТНА у Фейсбуці, - "Як ми з дідусем кабанів лякали".

.. .

ЯК МИ З ДІДУСЕМ КАБАНІВ ЛЯКАЛИ

 

Трошки жартівливої нотки з історії відвідувань наших родичок у Цвітні. А перед цим, питання до цвітнян, у кого город під лісом: як там дикі кабани, ще приходять вночі провідувати ваші городи, кукурудзу?

Так от, ми приїжджали іноді допомогти двоюрідним сестрам моєї бабусі, Олені та Анюті, на городі, бо були вони вже старі, самим було важко обходити його. Так ми - то садили, то сапали, то колорада труїли, вибирали картоплю, одного разу, пам'ятаю, й молотили.

А колись приїхали, вони кажуть, що кабани з лісу унадились до їхнього городу кукурудзу ламати. Город їхній, на Олійниківці, виходив прямо до балки, в балці ліс, то кабанам дорога недалека була до кукурудзи.

От ми з моїм дідом, як стемніло, вже й поночі, ще годину-дві, дивись - і припруться гості з балки, - пішли ми їх відлякувати. По-простому - взяли відра порожні, залізяки якісь,  і пішли вздовж городу до лісу у відра грюкати.

Я здурі, - віку мені було десь старші класи школи, а тут пригода така, - пішов з чим було, а дід мій бував у бувальцях, то каже - ні, "когда я иду на такое дело, я люблю чтоб у меня было что-то в руках", і взяв щось таке, замашисте. Ну, пройшли раз, б'ючи у відра на півсела, потім ще погрюкали до лісу й назад. Все начебто. "Долг свой исполнили", пішли до хати.

Вранці, прокинувшись, подались ми дивитися на результати своєї роботи, - як кабани нас злякалися. Там такі були сліди переляку, - серед поламаного кукурудзиння копита вдавилися в землю чи й не на два вершки, та й копита ж... І зараз як згадаю, думаю, добре що вони хоч на той час, коли ми їх лякали, в балці пересиділи. А то б... Копита як у корови, чесне слово... Коротше, май ти щось "в руках", чи йди як стоїш - один кінець. Добре, що гості такі полохливі виявились, не полізли в бійку того вечора.

Так ми й зібрали потім ту кукурудзу, скільки залишилось. А ум'ятини ті в землі від розчепірених копит і досі іноді згадую.

 

***

 

ЙОГО, КАЖЕ, МАМА ПОСЛАЛА

(це я про коронавірус написав, ще коли він тільки прийшов, навесні 2020 року)
Людство взагалі, - є такі чутки, - з Африки пішло. А потім вже розповзлося по всій землі.
Але, як видно, Африка все ж таки відбита на нашому житті, - воно завжди в нас у смужечку, як та зебра африканська: смуга чорна, потім біла, знову чорна, чекай скоро біла буде...
Так от, жили ми таким смугастим життям, та й нічого собі, але прийшло маленьке вредне вірусеня і все нагло перевернуло. В одну мить буквально.
Хоч мале, але виявилося вже занадто завзятим. Перш за все почало нам показувати, що все, що ми побудували і утворили, виявилося якимось негодящим. Непридатним до використання. Просто писком нас у це тиче.
Ми тут гарували як негри на плантації, на цій землі, будували дивні міста, розвивали культуру, створювали цілі банківські системи, високі технології, розвивали воєнну техніку, - просто любо глянути, а цей коронований вишкарок прийшов та й каже: "Ні, - каже, - ви не піднімалися, а спускалися прямо в пекло". Оце так. А чому?
- А тому, - каже, - що стосунки між людьми ставали все більш та більш егоїстичними. А моя мама говорила...
Ого! Та в тебе ще й мати є, поганцю... А хто ж, кажемо, твоя "мама"?
- Природа, - каже, - хто ж іще? Вона - говорить, - і ваша мати...
Ти диви, в брати набивається...
- Так що ж тобі твоя... наша... та біс з тобою! - що тобі природа говорила?
- Говорила, що егоїзм людський, коли починає панувати людьми, жене їх прямо у пекло, на загибель.
Отакої... Якщо цей паскудняк правий, то вважай, наше життя з зебрячої масті стало геть вороним. Недарма, видно, в старі часи всяку нечисту силу на чорних конях малювали...
- Добре, - кажемо, - братику, зайдо непроханий, якщо ти вже такий розумний, то розкажи, а ми послухаємо...
- Так от, - говорить, - мама все вас терпіла та терпіла, а ви думали тільки про себе. І кожен з вас і всі ви. Усе метикували, як би ото більше нагребти, де б можна урвати для себе.
Вона говорить, що надіялась, коли ви почали всесвітні організації утворювати, або навіть такі, як ваш Європейський Союз, що почнете нарешті думати один про одного, а дзузьки! - ви і в цих союзах ваших, об'єднаннях та федераціях підраховували кожен з вас виграш та зиск лише для себе. Та який же воно "союз", це ж як з піска будинок.
Тільки слів понаговорили купу незмірну, а - все слова. То довелося їй зневіритися у вас.
То й послала оце мене...
- Хто тебе послав?
- Та ж, - каже, - мама наша і послала, природа.
- Ага... тебе, значить, заслали до нас! Ну добре, гаразд, продовжуй...
- Так от, послала, щоб я своєю діяльністю показав вам істинну картину ваших нелюдських взаємин, щоб показав вам, що треба зупинитися, подумати, як жити далі. От зараз ви й зупиняєтесь потроху, і часу у вас буде вдосталь...
- Ну, чого замовк, красномовець ти наш, продовжуй.
- Та далі найскладніше йде, мама сказала - дай Бог, говорить, щоб вони це зрозуміли.
- А що ж таке? Ну-ну, цікаво, може ми дійсно такі нетямущі, що свою рідну матінку не зрозуміємо. Кажи.
- Справа в тому, братці, що поодинці, як ви раніше мислили, ви ніколи не впораєтесь з проблемою. Тепер уже не тільки зі мною, а ні з якою проблемою взагалі. Буде вам щастя, лиш тільки якщо будете діяти всією людською громадою.
Ніхто не зможе вберегти вас від страшного розвитку подій, до яких діло йде, якщо ви не будете берегти один одного. Ви - тобто всі люди на землі.
Так сказав наш братик, і пішов мандрувати світом. Виконувати своє спецзавдання.

Михайло Гонопольський

***

 

ЛЮДИНА ДО ЛЮДИНИ ТЯГНЕТЬСЯ

 

ФАКТ, - І ЖОДНОГО ПОНЯТТЯ

Нас завжди й усюди, на будь-якому сайті і в будь-якій газеті, намагаються нафарширувати цікавими фактами. А про цікаві поняття - а хоч би тобі слово...

І це при тому, що живемо ми не в світі фактів, хоча за звичкою так і думаємо. Ми живемо в світі понять. Тому ж і мислимо ми не фактами, а поняттями. Навіть самі того не помічаючи. Поняттями "добре" та "погане", "корисне" та "шкідливе". Поняття "правда" і "що мені за це буде", - якщо я тієї правди буду домагатися. Ну й таке інше...

А от факти, річ, неначебто, незаперечна, - слухняно вишиковуються для кожного з нас за ранжиром. У залежності від того, що кому добре, а що кому не до вподоби, і на що кожен з нас насмілився б, якби йому за це нічого не було б.

Ось, наприклад, ми знаємо, - щоправда, невідомо звідки, - що все на світі розвивається. Начебто це науково доведений факт. Але "розвиток" - це ж поняття! Виходить, що розвиток, як ще недоведений факт, існувало завжди, а поняття такого не було. То коли ж воно й чому з'явилося?

 

ДОПРОГРЕСУВАЛИСЯ

Якщо розібратися, з'ясується, що поняття про те, що все, - включаючи і людину, і її суспільство, - розвивається, виникло зовсім недавно. Десь так, коли вже йшла на посадку епоха Просвітництва. Бо все, що було до неї, - і платонівська ідея поступової реалізації того, що первинно вже існує "в зародку", і меланхолійне гераклітовське "усе плине, усе змінюється", - залишилося артефактами давньої філософії. Та, власне, і чого їм було метушитися? Життя текло собі повільно проміж острівцями війн, проблема розвитку ще не свербіла десь там, всередині, - тож філософ, як вільний рибалка, міг витягувати які завгодно висновки з цієї течії. А якщо царьок у його полісі вбачав якусь загрозу своїй деспотії, - завджи можна було зібрати манатки і переїхати в інше місто, до другого деспоту.

Потім, коли у світ прийшли великі релігії, проблему розвинутості підмінили дилемою "наш - не наш". Для "наших" міра розвинутості визначалася відповідністю затвердженому ідеалові. А для неідеальної більшості було придумано процес "розвитку", котрий полягав у примусово-добровільному виправленні злої та грішної первинної природи людини.

Але те, що почалося десь з 19 століття, - о, це вже було "круто"! Там такий розвиток розгулявся, що задля добропорядності довелося причепити йому фіговий листок поняття "прогрес". А інакше бажання нестримної свободи ініціативи молодої буржуазії, бажання, щоб виробництво і споживання росли, не знаючи розумних меж, виглядали б уже зовсім непристойно. Бо ж і доходило воно, власне, до бажання свободи в усьому. А як додали до поняття "розвиток" додатковий сенс "прогрес", - о, усе відразу набуло доброчесного вигляду.

І тепер кожний - прогресуй скільки завгодно, виробляй якомога більше і купляй скільки сили є. "Прогрес" слово маленьке, але дало волю всім і усьому.

І покотилося... Допрогресувались ми всі до того, що найрозвинутішою особистістю став уявлятися нам самотній "вовк", який все знає й усе вміє. Вовчара, але ж в людській подобі, зрозуміло.

 

ЩО НАМ ТІ ПЕРЕТИНКИ...

Воно б хай би так і було, "може так і треба", як казав поет. Розвиток же природний... Та воно так, от тільки з такої "природності" визирає раптом не дуже приємний висновок. Про те, що людей, які схильні жити, навпаки, не для себе, а заради інших, схильні завжди підтримати інших, налаштовувати взаємодопомогу, - ми таких, що, будемо "нерозвинутими" вважати?

Та так, якось воно дійсно... Адже зрозуміло, власне, усім, принаймні, "інтуїтивно", що ця, друга, "модель" людини набагато перспективніша. Не тільки в плані виживання, а й навіть для того ж "розвитку", - людини, країни, цивілізації. То що ж робити?

Стоп. Ми, власне, для чого взагалі контактуємо один з одним? Для того, аби разом прийти до другої "моделі", коли всі з задоволенням відчувають свою розвинутість як "загальність", "всесвітність" людини? Чи для того, щоби я міг вільно користуватися тобою? Не брутально, звісно, не треба уявляти собі таке-сяке, ні, просто - купляв би в тебе твої знання і вміння, які потрібні особисто мені?

Ото ж... Така от загалом карикатура на розбіжність понять у нас виходить. І що хочеш роби, жонглюй поняттями з ранку до вечора, - усе буде або так, як на цьому малюнку, або по-людськи. А сам малюнок, як бачите, стверджує не таку вже й складну думку: людина до людини тягнеться. А якщо вже за великим рахунком, то людина потребує живого радісного відчуття "ми". Тому перетни простір між нами хоч тисячею перегородок, - мі й через ці перетинки будемо один одного діставати.

І в прямому й у переносному сенсі.

 

Михайло Гонопольський.

(малюнок автора)

 

***

 

 

ПЕРША КВІТКА

 

СУСІДСЬКА ДАЧА У ДОЕЛЕКТРОННУ ДОБУ

Пам'ятаю одну невтішно-потішну дачну оповідь, на одному з форумів, про двох хлопчаків з сусідньої дачної ділянки. Потіха там була, власне, крізь сльози, проте...

Було це у ті, давні й прості, часи, коли за слово "гаджет" людина могла й образитись.

Так от, хлопчаків тих, двох братиків, начебто й залишали на цілий тиждень самих, - літо, воля, гуляй скільки завгодно! - але ж при цьому, старшенькому наказали стежити все літо за тим, щоби менший читав. Меншенький, бачте, схопив погану оцінку з читання, - ну й ось таке покарання від батьків на всі канікули.

Але ж вигадливі батьки на цей раз промазали: покараним став той, кого призначили виконавцем батьківського вироку, тобто старший.

І цілісіньке літо, день у день, автор оповіді чув із-за огорожі тужливі крики екзекутора: "Чита-ай! Чита-а-ай! Сашко-о, читай, я сказав! Чита-а-а-й!"

Книга як засіб покарання. Книга, як (не побоїмося цього слова) катівське знаряддя для двох юних створінь, які ще ні перед ким і ні в чому не встигли завинити.

Ось яке невимовно сумне життя було у доелектронну добу. Сьогодні навіть важко уявити, який то був жах несвітський...

 

ЗГАДАЙ ДИТИНСТВО ЗОЛОТЕ...

А зараз? Зараз це ж навіть не життя, а просто якесь нескінченне свято читання!

Дітлашня захоплено переглядає маси картинок у соціальних мережах, на а разом з ними, - хай і коротенькі, але ж написи. А спілкування! Матінко рідна, та вони ж увесь час тільки й роблять, що спілкуються, і головне - текстами!

Людина, воно ж відомо, істота слабка, вона не може жити, не перегукуючись із собі подібними, - так будь ласка, роздолля: ватсапи, есемески, чати... Зрозуміло, що там найінформативніша частина це смайлики, картинки, і "ваууууу", "о-о-о!" і "хахаха", але всі ці вау все одно ж прочитати треба!

Перемовлятися один з одним вже не в моді. Та і як ти усе різноманіття емоцій, що ллються на тебе з екрану, передаш комусь, якщо відірвешся від їхнього джерела? Промовляти якісь звуки, дивлячись на його писок? Тю...

Тому, коли й говорять щось один одному, випірнувши у цей нудний світ з тієї, багатобарвної й насиченої емоціями реальності, то тільки щоб повідомити, що там щойно побачив, і сказати: "Ось я тобі перекину", - і знову пірнути крізь віконце смартфону в той, справжній, світ.

Де багато стежок-посилань, і треба вгадати, якою піти, де багато написів, в хащах яких треба швидко зорієнтуватися, де сила-силенна життя, де "вау!!!", "о-о-о!!!" і "хахаха!!!"

А що, комусь заздрісно? Може хтось там намислив боротися з цим? Хтось дійсно хоче висмикнути бідних діточок звідти у нашу тоскну матрицю, де усі як із заліза та пластику зроблені, і діють як роботи, за програмою? Тоді нехай той зловмисник згадає, як його в дитинстві намагалися відірвати від тієї книжки, якою він захопився... Як почувався ти тоді, гонителю, га? Згадай.

От-от... Відчував, що тебе силоміць витягають, - ти брикаєшся, пручаєшся, а тебе тягнуть, - із справжнього, живого світу у неймовірну нудоту.

 

ЧИ Ж ВИ НЕ ВІДЧУВАЄТЕ? - ЦЕ Ж ЕПОХА!

Тому, для всіх, хто полюбляє мордувати бідних діточок читанням, - утішливий висновок: не страждайте, панове, сучасні діти живуть у насиченому електронно-вербальному середовищі, вони увесь час пишуть (ну гаразд, - друкують), і - читають, читають, читають!

А музика! Назву диску - її ж прочитати треба... Хай частіше й англійською, то й що?.. А відеокліпи, p також підхожий не навпомацки вибиратимеш. А субтитри! А ігри! Та це ж ціла тобі енциклопедія підписів і написів густим шрифтом. Не згадуючи вже про мануали...

Коротше кажучи, настала епоха загальної писемності та безупинного читання.

І вже неможливо уявити собі батьків, які б суворо наказували дитині своїй: "Щоб сьогодні ж, - чуєш? сьогодні! - прочитав усі написи і підписи у грі, яку я тобі вчора завантажив!" Смішно навіть помислити, щоб старшенький ходив по садовій ділянці за меншеньким, який уткнувся у стовпчик повідомлень у своєму смартфоні, і нив би: "Читай, я сказав!.. Чита-ай!"

 

СПЛАКНЕМО

І те, чим нас раніш, - кого мучили, а кого й дорікали, забираючи, щоб зір не псував, те, звідки ми черпали масу сюжетів пригод, казкових і героїчних, у рядки чого ми в дитинстві вдивлялися в темній комірчині, або й взагалі під ковдрою після "відбою", наше джерело інформації і наш мучитель, - книга, - відплила у світ забуття.

Викрутіть мокрі від сліз хусточки і висякайтесь у них востаннє.

Книга... Вічна їй пам'ять...

Прийшов час писати на цю тему спогади, і малювати до них ілюстрації, - про тяжку дитячу долю в часи доелектронні, - писати опери, квести і прощальні гімни.

Проте, - не видно ще поки напливу бажаючих митців, композиторів і гейммейкерів.

Ну що ж, принаймні нехай ця карикатура буде першою поминальною квіткою до підніжжя пам'ятника дивному і незбагненому явищу цивілізації, котре пішло собі геть, у небуття, і ім'я якому - "книга".

 

Михайло Гонопольський.

(малюнок автора)

***

 

 

АЗАРТНІ ГОНИТЕЛІ НЕПРАВДИ

 

Є один цікавий феномен.

Коли людина говорить щось таке, що іншим не до вподоби, і не бажають вони цього слухати, - її, людину, відразу ж звинувачують чомусь в корисливих мотивах. Негайно, на місці.

І взагалі серед людей будь-яку думку прийнято перевіряти за принципом "дивися, кому вигідно".

Це означає, що коли людина висловила свою думку, що "люди добрі, от треба б нам усім...", - то це лише тому вона так говорить, що їй у цьому є якийся особистий інтерес. Незалежно від того, що може це й дійсно іншим потрібно.

У такій ось загальній підозрілості щодо причин наших слів та дій відбивається дуже цікава тенденція. Давайте-но сформулюємо її так: хоча особистий інтерес, як спонукальний мотив кожної людьскої дії, нам цілком зрозумілий та прийнятний, але десь всередині, - як кажуть, в душі, - ми все ж відчуваємо його як щось низьке та не дуже пристойне.

Те, чим людині негоже керуватися, висловлюючи будь-які судження. Наприклад, міркування про загальне благо, або ж про те, що треба щось зробити разом і так далі.

Попри те, що коли розмірковуємо так, взагалі, про мотиви поведінки людської, то кажемо - "ні, ну зрозуміло, що ж тут такого... кожен діє задля себе... ясно ж..." Визнаємо неначебто.

А от в конкретних випадках, коли треба когось відсунути з дороги, збити, ущучити, принизити його думку, - відразу ж інтуітивно хапаємось за той самий, навіть неусвідомлений, внутрішній принцип, що коли ти дієш ради себе - це негарно, негоже якось.

Ясно, що це не так просто.

Принцип "дивись, кому вигідно" залишається і вважається істинним.

І все-таки звучить у ньому, десь там у сердцевині, стиха так: якщо вигідно йому, значить, невігідно всім...
А отже, цей внутрішній, ба навіть і неусвідомленний, посил, що і рішення, і дія можуть бути правильними лиш тоді, коли вони на користь усім, - продовжує сидіти глибоко всередині кожного нашого судження. І коли у будь-кого, хто говорить про благо для всіх, "розкопують" нібито, хай на дещицю, його особисту вигоду, - тією ж мірою начебто говорять: "ми йому не віримо".

Адже ясно, що він розпинається ото так, тому що йому вигідно. І цим він поганить "святе" - поняття про те, що благо має бути загальним. 

Те, що таке ставлення є також виразом загального нігілізму і зневіри в усьому, - і навіть будівельним матеріалом для них, - це вже мало кого хвилює. Головне- не дати пролізти особистому інтересу.

Як у Гоголя, Миколи Васильовича, написано: "Усе... зробилося страшенними гонителями неправди; повсюди, в усіх справах, вони переслідували її, як рибалка остенем переслідує таку собі м'ясисту білугу".

Отакі ми служителі правди.

Ну а неправда в нас ото хай і не рипається, - не дамо пролізти.

 

Михайло Гонопольський.

(картинка з інтернету)

***

 

РОЗБІЖНІСТЬ У ПОГЛЯДАХ

 

ФЕНТЕЗІЙНА РАСА

- Мамо, а хто це там?

- Стережися, дитино моя, то - люди!

Нехай це буде схоже на яку завгодно казку, але ж поява групи людських істот у полі зору тварин, - та й самих людей теж, - це неначебто десь поряд, так, що й побачити тебе можуть, з'явилися створіння з якоїсь агресивної фентезійної раси Орків, Сил Темряви.

Та ось перевірте себе, чисто умоглядно: ви в густому лісі, і раптом помічаєте вдалині або звіра, котрий порпається там коло своїх справ, або ж людину, - хто з них викличе більшу насторогу, відчуття небезпеки? Людина просто незрівнянна за своєю здатністю викликати тривогу в усього, що її оточує.

Причина цього навіть не в тому, що людина, вона "за всіх звірів звіріша", - це, скоріш, наслідок.

Причина в поєднанні двох її властивостей. Людина, з одного боку, обдарована незмірно більшими можливостями, ніж тварини, якісно іншими, і вона ж володіє незмірно  більшим, якісно іншим, бажанням заволодіти всім навколо себе.

 

ГРУДКИ

І цікаво те, що розвиток людини є розвитком саме цього бажання, - заволодіти.

Наприклад, укладаючи угоду про прибережну територію з англійцями, нерозвинуті індіанці мали на увазі, що цією угодою вони просто дають тим дозвіл полювати на цих теренах. А розвинуті англійці мали на увазі, що індіанці продають їм ці землі, і відтак вони будуть тут хазяями.

І ось, внаслідок розвитку бажання заволодіти, людина і природу на планеті нищить, і сама себе, як вид, постійно підштовхує до погибелі.

Тому можна сказати, що на малюнку зображена ситуація не зовсім реальна. Мовляв, існує така собі чистенька природа Землі, а от на ній, посередині, якась виразка.

Насправді картина набагато сумніша.

Розвинута цивілізація покрила всю природу планети щільною мережею чорних цяток. А якщо точніше, - підмішала чорне та отруйне в усе її розмаїття.

Інакше кажучи, картина життя на нашій планеті просувається потроху до ідеального вигляду "чорного квадрата". Перемога цивілізованої людини над природою, вище досягнення живопису, як казав про свій твір автор ще того "Чорного квадрата".

Ми, власне, все це знаємо, так, загалом, проте вважаємо, що нічим зарадити такому самогубству не в змозі. Ми ж усі такі, розумієте, безсилі перед сильними цього світу, а вони ж, розумієте, кермують у бік прірви...

Так от, усе насправді й близько не так. Тому що дай нам, нині безсильним, силу, виявиться, що ми - звичайні містечкові розумаки, яким дали покермувати у всесвітньому масштабі. А отже, каюк прийде всім нам набагато швидше.

Чому? А через те, що всі ми однакові: людина - це така грудка бажання усім заволодіти. Чи то як більшість, - маленькі грудочки, або ж як "сильні" - о-от такі от шматовища. Сутність від цього не змінюється. А також не кращає нічого й ніколи від заміни одного, "поганого сильного", на іншого, "доброго". Бо ж напрям, яким веде нас спільне для всіх людей бажання, залишається незмінним, - до прірви.

 

У НЕЇ ВСЕ ЯК У АПТЕЦІ

Тому все ж таки не варто було так відразу й гудити малюнок. Має він все ж таки рацію: ми, перш за все, сліпі. І не сліпотою очей, просто, засліплені нашим природним бажанням заволодіти, радіємо своїй "розвинутості", не добираючи, куди цей розвиток нас приведе. І всередині в нас од цієї сліпоти нічого не відгукується.

А що ж має там відгукнутися?

Ну, по-перше, наша здатність, якою ми й відрізняємося від тварин, - жахнутися того, що ж це ми робимо... З цим у нас поки що аж ніяк. І по-друге, жодною мірою не пробуджується в нас відчуття, що всі ми - єдина "всесвітня людина".

Загалом, якось там, деякою мірою, - нам це все ж таки відомо. Але цей факт, він десь там, на краєчку мозку, на периферії, миготить, - з'явиться, померехтить і зникне. Аж ніяк ні на рішення, ні на дії не впливає.

А от у природи, у планетарної системи, цей факт не миготить. Це тільки нам здається, що в природі все нестале, мінливе, метушливе, і всі тільки й роблять, що один одним вечеряють. Еге, а як же...

"Природа є системою систем", - це ж не поет вирік, здійнявши очі, це ж вчений, дослідник, зробив висновок. Тож якби нам відчувати, що усі ми, род людський, є її робочим елементом, і прокручуємося в її єдиній машинерії, - тоді й у нас би мерехтіння фактів припинилося. Бо відчули б систему. А в неї, знаєте, усе точно, усе як у аптеці.  

Для неї немає "племен, говірок і достатків". А поки, що далі ми "розвиваємося", то жити нам робиться все тісніше та сутужніше.

Розбіжність в поглядах у нас із системою, якій ми підпорядковані. І можна бути впененим на всі сто, що вона цю розбіжність усуне. Своїми засобами.

 

Михайло Гонопольський.

(малюнок автора)

 


ГОЛОВНА  *   НАМ ПИШУТЬ  *   ГАЛЕРЕЯ  *  ГУМОР  *  КОНТАКТИ


* НАШ КРАЙ: Чигиринщина, Олександрівщина * ЦВІТНА, ІСТОРІЯ: Версії заснування села * Від заснування до 1917 р. * Гончарство Цвітни * Голодомор * ЦВІТНА, СЕЛО ТА ОКРУГА * ЦВІТНА, СЬОГОДЕННЯ * ЦВІТНЯНСЬКІ: А-Г, Д-К, Л-Н, П-С, Т-Ч


* ПОСИЛАННЯ, КОРИСНІ ТА ЦІКАВІ * Цвітна в Вікіпедії * Погода в Цвітні * Мапа села * Історія формування Кіровоградської області * Олександрівський районний музей  ***  Ваші об'яви та реклама